mandag den 21. april 2014

Enchiladas

I dag kommer der en skøn opskrift på enchiladas som vi elsker herhjemme. Da jeg begyndte at lave det fandt jeg en masse forskellige opskrifter hvori jeg kunne få inspiration og har siden udviklet den til vores helt egen. - Jeg har glemt at tage billeder de sidste gange vi har fået det, men jeg lover at huske det næste gang.




Opskrift:

Kød:
1 spsk. Olivenolie
500 g. Hakket oksekød
2 Løg - tern
Chili - Meget -  Jeg plejer at bruge flere forskellige f.eks. jalapenos, habaneros osv.
2  Peberfrugter i tern 0,5 x 0,5 cm.
1 Terning Oksebouillon
2 dl. Vand
5 Spidskommenfrø - stødt
Salt og Peber

Sauce:
2 tsk. Olivenolie
2 ds. Hakkede Tomater
Chili - Meget
1 Løg - små tern
6 Spidskommenfrø - stødt
Salt og peber

6-8 Hvede tortillas
250 g. Revet ost

Oksekødet brunes i olien på en dyb pande, derefter kommes løg på og steges med. Når løgene er bløde kommes resten af ingredienserne i panden og det hele simre i min. 30 minutter, men gerne længere. - De dage hvor jeg har meget tid lader jeg det simre i flere timer hvor jeg ind imellem fylder mere vand på, men ikke for meget da kødet skal ende som en semitør masse så den ikke gennemvæder pandekagerne.

Imens kødet simre laves tomatsaucen. Løget steges i olien, det skal ikke blive brunt. Så kommes alle de andre ingredienser i gryden og det hele koger godt sammen inden det blendes det en glat sauce.

- Det er vigtigt at især tomatsaucen er en smule stærkere end man er vant til, da den mister meget af sin styrke når den bliver spist sammen med hvede tortillaerne og osten.

Når både sauce og kød er færdigt blandes halvdelen af osten i kødet. Tortillaerne vendes en af gangen i tomatsauce og rulles om fyldet. Der efter kommes de i et ildfastfad med ca. 1 cm. mellemrum og når de alle er færdige drysses resten af osten ud over pandekagerne og det sidste tomatsauce kommes over det hele til sidst.

Det hele gratineres ved 200 g. indtil osten er smeltet, ca. 15- 20 min.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar