lørdag den 16. maj 2015

Thaisuppe med kyllingekødboller

Der har været radiostilhed alt for længe her på bloggen.. Den 15. januar blev jeg mor for første gang.. Vi fik den dejligste lille søn og han har opslugt al min tid, så det er begrænset hvad der er ske på madfronten i det lille hjem.. Og når der endelig er sket noget spændende, så har der ikke været overskud til at få det skrevet nød her, men det skal der laves om på nu..
I aften har vi fået thaisuppe, min mand er forkølet og trængte til noget varmt og stærkt 😀



Kyllingekødboller:
 
400 g. Hakket kyllingekød
1 Løg - Blendet
1 Chili - Blendet
1 x 2 cm. Ingefær - Blendet
1/2 Lime - saften
1 Æg
1 spsk. Mel
Salt og peber

1 Hønsebouillonterning
1 l. Vand

Suppe:

2 x 2 cm. Ingefær - Finthakket
2 tsk. Karrypasta - Jeg brugte orange
2 spsk. Olie
2 Chili - i skiver
2 ds. Kokosmælk
1/2 l. Hønsebouillon
2 Gulerødder - i skiver
1/5 Knoldselleri - i strimler
1/4 Hvidkål - i strimler
1 Peberfrugt - i strimler
3 Forårsløg - i skiver
1/2 Lime - Saften

Alle ingredienserne til kødbollerne røres sammen og små kødboller formes og koges kortvarigt i hønsebouillonen. De er færdige når det kommer op til overfladen, jeg plejer at koge dem i små portioner og komme de færdige kødboller på en tallerken indtil de skal bruges. 

Ingefær og karrypasta steges af i olien. Gulerødder, knoldselleri og hvidkål steges med i ca. 1 minut inden kokosmælk og hønsebouillon hældes i og det hele koges ved medium varme ca. 20 min. indtil grøntsagerne er bløde. 
Peberfrugt, forårsløg, limesaft og kødboller tilføjes og det hele simre i ca. 5-10 min.

Serveres rygende varm med ris og brød.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar