tirsdag den 6. august 2013

Hjemmelavet solbærrom

Den anden dag lavede jeg min første snaps, Kirsebærsnaps, jeg glemte selvfølgelig at tage billeder af processen, men det huskede jeg i dag hvor jeg lavede solbærrom.
Jeg har en lille solbærbusk i et hjørne af haven og den var fuld af bær, som skulle plukkes nu. Hverken mig eller kæresten er særlig vild med solbærmarmelade, så efter lidt inspiration fra gastrpomand.dk valgte jeg at de skulle bruges til solbærrom.


Jeg plukkede ca. 500 g. store, lækre solbær. Skyllede dem og fjernede stilke og blade.






Da det var gjort, puttede jeg dem i et 1 liters sylteglas sammen med 4 spsk. lækker honning, købt lige uden for vores lille by, hvor der er salg af honning fra en lille bod ved vejen og derefter fyldte jeg glasset med billig mørk rom.



Den første uge af trækketiden skal rommen rystes godt 1 gang om dagen, indtil al honningen er opløst og så skal den ellers bare stå mørkt i op til 3 måneder.

Derefter skal den sigtes og derefter skal den stå ca. 1 måned mere inden den skal drikkes. 

Det passer med at vi kan smage den i julen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar