fredag den 17. januar 2014

Mayonnaise m. chili og Aioli

Vi havde gæster den anden dag og der skulle vi have nogle lækre oliven, lækkert brød og så ville jeg for første gang selv lave aioli helt fra bunden og da jeg var i gang tænkte jeg at jeg også kunne lave en omgang chilimayonnaise, da min kæreste ikke er vild med hvidløg.




Opskrift - Aioli:

3 dl. Rapsolie
3 fed hvidløg
1 spsk. Past. æggeblomme
1 tsk. Æbleeddike
Salt og Peber


Opskrift - Chilimayonnaise:

3 dl. Rapsolie
1 Mild rød chili
1 knivspids stærk chilipulver
1 spsk. Past. æggeblomme
1 tsk. Æbleeddike
Salt og peber

Fremgangsmåden er den samme når der først er lavet krydderolie til at pise i æggeblommen.

Hvidløg(eller chili) blendes sammen med olien og stille med de andre ingredienser på køkkenbordet i 30-60 min. inden man går i gang med at piske, da det vigtigste når man laver mayonnaise er at alle ingredienserne har den sammen temperatur. 

Jeg brugte min KitchenAid til at piske, men en skål med piskeris eller el-pisker kan også bruges. 

Æggeblomme, salt, peber og eddike piskes godt sammen inden de første par dråber olie kommes i. Men at maskinen kører på max. komme MEGET LIDT olie i ad gangen, indtil den ønskede konsistens opnås, jo mere olie jo tykkere mayonnaise. 

Hvis man vi have en helt almindelig mayonnaise til en æggemad, bruges rapsolie uden at det er blendet med hvidløg eller chili. 

Mayonnaisen kan holde sig nogle dage i køleskabet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar