mandag den 6. januar 2014

Julesylte

D. 18 December holdte vi julefrokost for hele flokken fra teenageårene.
Vi lagde hus til og jeg lavede maden.. Som den amatør jeg er glemte jeg selvfølgelig billeder af det hele, men de kommer som jeg får lavet det hele igen.

Jeg elsker jo alt det med at lave alt selv og meget af maden kunne jo laves på forhånd eller i hverfald forbedres.
Et par dage i forvejen lavede jeg sylte. Jeg ellers altid ment at det var noget af det ulækreste  i verden, men da jeg for et par år siden smagte en hjemmelavet Sylte ændrede jeg fuldstændig mening... DET ER JO SÅÅÅ GODT!!






Opskrift:

1.2 kg. Svinekød - Jeg brugte Bov, Skank og Snitte
5 Peberkorn
1 Løg
2 Nelliker 
2 tsk. Salt
Vand - til det dækker
2 ark Husblas

Det hele koges i en gryde til kødet er mørt, i ca. 1.5 time. hvor efter det køles ned og "suppen" sigtes gennem et klæde og husblassen opblødes i vand.
Suppes kommes i en lille gryde hvor den koges op og husblassen røres i derefter, uden at den koger.

Kødet pilles af benene, fedt osv. smides ud og kun det rene møre kød bruges. Det kommes i en form og overhældes med den varme suppe og kommes på køl, gerne op til et døgn.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar