lørdag den 14. september 2013

Sommerstew med Kylling og grøntsager

I går var jeg et smut på seminariet for at starte på en opgave til næste semester, på vej derind så jeg at en af de små boder ved vejkanten havde bønner og kartofler og da jeg vidste at vi havde modne baby auberginer i drivhuset bestemte jeg mig for at lave en sommerstew.



Jeg startede med at plukke 2 babyauberginer og alle de tomater der var klar i drivhuset.



Så svitsede jeg røget skinke i den store sorte gryde, da hele retten laves i én gryde. 



Derefter kom jeg kyllingeinderfilét ned til skinken.


De små fine løg pillede jeg og skar bunden af, en rød peber skar jeg i store tern, tomaterne blev vasket og auberginen blev skåret i tern på 1½ - 2 cm. på hver side.


De grove grøntsager smides ned til kødet og brunes kort af. 


Der hældes ca. 1 liter vand på, lige før kartoflerne kommes i.



Kartoflerne kommes på og det hele krydres med salt og peber og koges til kartoflerne er møre.





Lige inden kartoflerne er klar skal porrer og bønner i gryden og det koges kort(et par minutter) med..

Spises med et lækkert brød.




Opskrift:

150 g. røget skinke i tern - Bacon kan også bruges. 
400 g. kylling uden ben og skind, jeg brugte inderfilét denne gang
1 rød peberfrugt
6-7 hele små løg eller 2-3 almindelige hvide løg(skåret i kvarte)
15-20 cherrytomater(eller tilsvarende store tomater)
3 små auberginer eller 1 stor
7-8 store kartofler
1 l. vand(måske mere)
1 terning kullingebouillion 
1 porrer
150 g. grønne bønner
salt og peber

Det gode med den her ret, er at man kan bruge grøntsager, alt efter sæson.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar