fredag den 27. september 2013

Hyldebærsaft..

I morges da jeg nød at jeg kunne ligge på sofaen og se morgentv i stedet for at skynde mig ud af døren, hørte jeg at der skulle være nattefrost i nat!!!  Så jeg bestemte mig for at jeg skulle have plukket de sidste hyldebær og have dem frosset ned til når jeg løber tør for hyldebærsaft, det er nemlig fantastisk har jeg fundet ud af.. 
Før jeg selv lavede det tidligere på efteråret(eller i sensommeren, var det vist nærmere), havde jeg senest fået det da jeg var barn.. Glædelig gensyn.. 


Opskrift:

1 kg. Hyldebær
1 l. Vand
500 g. Sukker
Saft af en halv cirton
Evt. 500 g. æbler
1 tsk. Atamon

Hyldebærrene pilles af stænglerne og kommes i en stor gryde sammen med vandet. Dette koges i min. 20 min.(ellers er bærrene giftige), derefter sigtes bærrene fra. Til det bruger jeg et dørslag og et gammelt viskestykke.
Saften kommes tilbage i gryden, sammen med sukker og koges op igen. Det skal bare koge ca. 5 min. eller til al sukker er opløst. Når det bliver slukket for kommes citronsaften i.
Flaskerne koges og skylles i atamon og saften fyldes deri.
Man kan også bruge plastikflasker og opbevare dem i frysere, så er man sikker på at de ikke gærer og "eksploderer" når man åbner dem.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar