søndag den 22. juni 2014

Svinemørbrad a la creme med nye kartofler

I aftes fik vi rigtig mormormad, eller skulle jeg sige Bodilles Kro i Skagen - mad? Den sommer jeg arbejdede som tjener der fik jeg i hvert fald ofte denne skønne ret.

Opskrift:

1 stk. Svinemørbrad - ca. 400 g. 
500 g. Champignon
2 spsk. Smør
2 spsk. smags neutral Olie
3 Løg - i skiver
5 dl. Madlavningsfløde 
Salt og Peber

1 kg. Nye Kartofler

Champignonerne vaskes og skæres i kvarte og steges i en gryde i halvdelen af smørret og halvdelen af olien. Når de er helt bløde hældes fløden over og der kommes en smule salt og godt med peber på. Det hele skal småkoge mens svinemørbrad og kartofler tilberedes.

Kartoflerne vaskes og koges i ca. 15 min. i saltet vand.

Svinemørbraden skæres ud i medaljoner af ca. 5 cm., trykkes lidt flad med håndfladen og krydres med salt og peber.
Medaljonerne brunes i resten af olien og smørret og steges i 3-4 min. på hver side. Når de er færdige ligges de op i gryden med saucen mens løgene steges på panden. 
Når løgene er færdige kommes de også op i gryden og koger kort sammen.

Serveres med nye kartofler og evt. agurkesalat.

Kan også spises som frokost ret på lækkert rugbrød. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar